torsdag 29 september 2011

Stötta manligt företagande - En fotoutställning

Sedan våren 2011 driver Add Gender kampanjen: Stötta manligt företagande.
Den består av en fotoutställning som är gjord av Genusfotografen Tomas Gunnarsson i form av sex porträtt och intervjuer. Den visar på varför insatser för kvinnors entreprenörskap måste kompletteras med insatser även för mäns företagande. NU!
Bild: två av de manliga entreprenörerna som är porträtterade i utställningen, foto Tomas Gunnarsson.

”Män är inte bara hårdhudingar – de är människor av kött och blod, och de har känslor. Därför är det viktigt att att man vågar visa känslor. Till och med man mot man. Man måste våga säga: Jag gillar dig som man – nej som person, förlåt, jag gillar dig som person. Trots att du driver företag.” Lars Holm, 66 år, pensionerad egenföretagare

Lars Holm är en av sex manliga företagare som är porträtterade i utställningen ”Stötta manligt företagande”. Som chef för sitt ventilationsföretag kom han ofta till möten i skinnställ. Och medan han gjorde det han älskade – att jobba – tog hans fru hand om huset och hemmet. Något som gick ut över deras barn. – Om jag ska vara ärlig har jag inte räckt till som förälder. Och tyvärr så kan jag inte göra någonting ogjort heller. Den tiden jag har missat tillsammans med mina barn, den har jag missat, säger Lars. Svårigheter med livspusslet är bara ett av flera ämnen som de sex manliga företagarna berättar om i utställningen. De berättar om arbetsskador, rädslor, förebilder, manlighet och att ta hand om sig.

"Du är unik och fulländad precis som du är. Du är viktig, bara för att du är du. Allt du gör spelar roll."

Så brukar det stå i böcker och broschyrer för kvinnliga företagare. Ofta kantat av klackskor och handväskor i mönster och bilder av kvinnor som spänner bågar i solnedgångar, sitter vid datorn med boxarhandskar på, ler och har kul kul kul.
Manliga företagare puttinuttas det inte lika mycket med. Men kanske borde man göra det?

Siffror från Statistiska centralbyrån visar att mäns företag oftare går i konkurs och att män oftare skadar sig så att de dör på jobbet. Kan det vara mäns företagande som behöver stöd? Kanske ligger normer, ideal och attityder för manligt företagande bakom den oroväckande statistiken? Kanske kan du se ett mönster?

Det var så vi på Add Gender och Genusfotografen tänkte då de skapade fotoutställningen. "Är det bara vi som ser hur kvinnor porträtteras som änglar, med huvudet på sned?" De tänkte också: "Men männen då, dessa män som kämpar med sitt företag, med livspusslet och med drömmen om den stora affären? Deras röster behöver höras!" Som de entreprenörer de är så bestämde de sig för att lyfta debatten.

Den 12:e april 2011 hade utställningen vernissage i Stockholm och nu går den att hyra för visning. Fotografierna är monterade på pannåer, största är 100x70 cm och det följer med en instruktion för uppsättning. Finns det önskemål så kan förstås utställningen kompletteras med ett vernissage eller en föreläsning där vi talar om manligt företagande och föreställningar och förväntningar på dagens manliga entreprenör.

Kontakta oss på AddGender.se eller Genusfotografen.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar